Algemene voorwaarden

In deze algemene voorwaarden gebruiken wij ‘u’. Hiermee bedoelen wij de cliënt en/ of zijn wettelijk vertegenwoordiger indien de klant jonger is dan 16 jaar.


1. Algemeen

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoeks- en behandelovereenkomsten, advies en begeleidingstrajecten, zowel mondeling als schriftelijk aangegaan tussen de M4care bv (GZ-psychologen, gezinsbegeleiders, orthopedagogen) en u dan wel de opdrachtgever. Opdrachtgever is de gezaghebbende ouder(s)
(inclusief gescheiden ouders) van jongeren tot 16 jaar. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.


2. Zorg

U wordt door M4care in zorg genomen. De behandelaar van M4care stelt samen met u een behandelplan op. Wanneer u het behandelplan ondertekent, wordt de behandeling volgens het behandelplan uitgevoerd. Het behandelplan kan in overleg tussentijds aangepast worden. De behandeling kan starten zodra zowel de behandelingsovereenkomst als het behandelplan door u en ons getekend zijn. U kunt te allen tijde de behandeling stoppen. M4care kan de overeenkomst alleen opzeggen als er sprake is van bijzondere reden. Behandelingen vinden plaats in de praktijkruimten van M4care.


3. Vergoeding Kind en Jeugd
(tot 18 jaar)
Wij bieden psychologische behandelingen in de GGZ binnen de Jeugdwet. u heeft hiervoor een geldige, tijdige en gerichte beschikking van de gemeente of de huisarts nodig. Per 01-01-2015 valt de GGZ voor kinderen onder de 18 jaar onder de verantwoordelijkheid van de gemeente waar u woont. M4care bv denkt bij aanmelding met u mee of u in aanmerking zou kunnen komen voor vergoeding door de gemeente. De uiteindelijke beslissing hierin wordt genomen door de indicatiestellers of procesregisseurs van uw gemeente. Voor zorg en behandelingen (particuliere zorg) die niet kan worden vergoed door de gemeente geldt een uurtarief van € 95,00 per uur. Bij het overeenkomen van het behandelplan verstrekt M4care een raming van de kosten (uren) aan de opdrachtgever (de client/ wettelijk vertegenwoordiger).


4. Intake en behandeling

Iedere behandeling wordt voorafgegaan door een intakegesprek. Wij streven naar duidelijkheid in de behandeling, zodat u weet waar u aan toe bent. Om deze reden maken we voorafgaand aan de behandeling een inschatting van de behandelduur en de behandelmethode. We stellen behandeldoelen op en streven er naar binnen de gestelde termijn de behandeling af te ronden. We doen daarbij een beroep op de eigen actieve inzet van u tijdens de behandeling. Dit om gezamenlijk tot een goed herstel te komen en ervoor te zorgen dat het resultaat van de behandeling blijvend is. U dient zoveel mogelijk en naar beste weten de behandelaar te informeren over belangrijke informatie welke nodig is voor de behandeling.


5. Regiebehandelaar

In de GGZ is het verplicht dat een regiebehandelaar mee kijkt naar het behandelplan. Deze regiebehandelaar is een specialist (GZ-psycholoog), die eindverantwoordelijk is voor de behandeling conform de richtlijnen.


6. Afzeggen van afspraken

De behandeling vindt plaats op afspraak. Als u een afspraak met ons heeft die u niet na kan komen, vragen wij u deze minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen bij ons. Om het aantal niet-nagekomen afspraken terug te dringen hanteren wij hiervoor een wegblijftarief (€ 47,50) per gereserveerde tijd. Afzeggen kan telefonisch (eventueel via de voicemail) via telefoonnummer 0181-745074 of per e-mail aan de behandelaar.


7. Toestemming minderjarigen

De behandelovereenkomst voor cliënten, die jonger zijn dan 12 jaar, wordt getekend door de wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige. Voor de intake en behandeling is toestemming nodig van beide gezaghebbende ouders. Ook wanneer ouders gescheiden zijn, is een handtekening van beiden nodig om te kunnen starten. Dit geldt voor kinderen tot 16 jaar. Vanaf 12 jaar moeten zowel het kind als de gezaghebbende ouder(s) akkoord geven om te starten met een behandeling. Vanaf 16 jaar is toestemming van de ouders niet meer noodzakelijk. Wanneer er sprake is van gescheiden ouders hebben wij voor de start van de intake met beide ouders telefonisch dan wel mailcontact gehad. Wanneer de aanmeldende ouder aangeeft dat er sprake is van éénhoofdig gezag dat ontvangen wij voor het maken van de afspraak voor het intakegesprek de schriftelijke uitspraak van de rechtbank hierover. Deze kan door ouders zelf bij de rechtbank opgevraagd worden. Bij twijfel zullen wij als M4care zelf een aanvraag doen bij de rechtbank.


8. Facturatie en betaling

Behandeltrajecten vallende binnen de
acceptatievoorwaarden van de gemeente worden na afsluiting door M4care direct in rekening gebracht bij de gemeente. Behandeltrajecten niet vallende binnen de acceptatievoorwaarden van de gemeente (particuliere zorg) worden door M4care maandelijks bij de wettelijk vertegenwoordiger van de client in rekening gebracht. Onderzoekstrajecten worden na afronding van het onderzoek en voor het adviesgesprek voor de helft in rekening gebracht. Het tweede deel wordt in rekening gebracht na het adviesgesprek. Betaling van de factuur dient binnen 21 dagen plaats te vinden. Indien u als opdrachtgever in gebreke blijft met betrekking tot de betalingstermijn van 21 dagen dan bent u van rechtswege in verzuim. In deze gevallen bent u als opdrachtgever verantwoordelijk voor betaling van alle incassokosten.


9. Kwaliteitsbeheer en
klachtenregeling
M4care werkt conform de WTZi kwaliteitscriteria- en condities voortkomende uit de gestelde eisen van de beroepsvereniging voor Psychologen en Orthopedagogen: NIP, NVO en SKJ. Het streven is altijd om een klacht onderling of met behulp van de klachtenfunctionaris op te lossen. Mocht dit niet lukken dan dient een klacht schriftelijk aan M4care te worden bevestigd. Een klacht ontslaat u niet van betalingsverplichting. M4care beschikt over een klachtenprocedure, bij onderling niet oplosbare geschillen kan een beroep worden gedaan op het klachtenprotocol van de beroepsvereniging. De Wet Kwaliteit, klachten- en geschillenzorg (WKKGZ) schrijft voor dat alle zorgaanbieders moeten zijn aangesloten bij een door de Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport erkende geschillen instantie. M4care is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen (www.degeschillencommissiezorg.nl). Het klachtenprotocol is terug te vinden op onze website.


10. Toepasselijk recht

Op elke overeenkomst tussen M4care en opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing. De algemene voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Rotterdam. Van toepassing is steeds de laatste gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst-opdracht.


11. Communicatie

De (regie-)behandelaar en M4care versturen alle correspondentie en indien van toepassing, de facturen naar de contactgegevens die door u zijn opgegeven. Ons correspondentieadres is:
M4care B.V., Smitsweg 74, 3222 AJ Hellevoetsluis