Zorgaanbod

Diagnostiek

Psychodiagnostisch onderzoek

Bij psychodiagnostisch onderzoek wordt door middel van gesprekken, vragenlijsten, observaties en psychologische tests gekeken naar het ontwikkelprofiel van het kind/ de jongere. Dit om hulpvragen te beantwoorden van ouders (en school) over het functioneren van hun kind/ leerling of om de hulpvraag van een jongere zelf te beantwoorden.

Het doel is een verklaring te geven voor problemen die ervaren worden op het gebied van leren, gedrag en/of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook kan het onderzoek inzicht geven in het algemeen persoonlijk functioneren.

Middels verschillende onderzoeken kan er iets gezegd worden over een intelligentieniveau, een sterkte-zwakte-profiel, een beeld van de sociaal-emotioneel en psychologisch functioneren. Afhankelijk van de hulpvraag en op basis van een eerste screening wordt bekeken welke onderdelen ingezet worden.

Uit de bevindingen volgen conclusie, eventuele DSM 5 classificatie, adviezen en behandelingsmogelijkheden. Zo geeft het uitgangspunten voor behandeling, opvoeding, onderwijs en ontwikkeling. Het geeft dus niet alleen een beeld van een kind maar ook hoe de omgeving hier het beste mee om kan gaan.

Bij de diagnostiek wordt gebruik gemaakt van, bij voorkeur, wetenschappelijke getoetste testmaterialen in combinatie met huidige theorieën en inzichten over leer-, gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens gemiddeld twee of drie testmomenten (van 1 tot 2 uren per keer) worden testen en vragenlijsten afgenomen. Het psychologisch onderzoek wordt in een één op één situatie afgenomen door een gedragswetenschapper (orthopedagoog, psycholoog of gz-psycholoog).

De bevindingen worden met ouders gedeeld in een adviesgesprek en indien passend en gewenst ook met het kind. Een jongere (12+) wordt altijd op de hoogte gebracht van de conclusie en adviezen.

Individuele behandeling

Psycho-educatie

Voor wie
Psycho-educatie bieden wij aan zowel kinderen, jongeren als ouders als onderdeel van een behandeling- of onderzoekstraject.

Doel
Psycho-educatie is een ander woord voor leren over mentale klachten. Je leert je eigen gedrag herkennen en begrijpen. Deze bewustwording is vaak de eerste stap om ander gedrag aan te leren.

Werkwijze
Begrijpen waarom je in paniek raakt als er veranderingen plaats vinden of waarom je niet blij wordt van al die “gezellige” familiebijeenkomsten terwijl iedereen toch roept dat je dit leuk zou moeten vinden, kan voor rust zorgen. Middels psycho-educatie leer je wat er speelt, hoe je ermee om kan gaan en welke behandelvormen bij je klachten passen. De klachten begrijpen is een belangrijk onderdeel van (bijna) elke behandeling, omdat bewustwording nodig is om je gedrag aan te passen. Dit geldt zowel voor de kinderen/ jongeren als voor hun ouders.

EMDR

Voor wie
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaans psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.

Doel
EMDR is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken.

Werkwijze
Er wordt vanuit gegaan dat hetgeen meegemaakt is, niet goed verwerkt is en dat je er daardoor last van blijft houden. Door het beeld weer boven te halen, de daaraan gekoppelde negatieve gedachte duidelijk te krijgen en de afleidende stimulus (oogbewegingen) wordt de nare ervaring alsnog verwerkt (de lading eraf gehaald). De negatieve gedachte kan vervangen worden door een positieve gedachte en lukt het om aan de herinnering te denken zonder de zware emotionele spanning die er gekoppeld was opnieuw te beleven. Als de herinneringen aan die nare gebeurtenissen beter zijn opgeslagen, zullen ook de problemen waarvoor je komt, verminderen of verdwijnen.

CGT

Voor wie
Cognitieve gedragstherapie wordt in de meeste gevallen individueel aan een kind of jongere aangeboden. Deze therapievorm kan ingezet worden bij verschillende klachten. Te denken valt onder andere aan kinderen of jongeren die kampen met een negatief zelfbeeld, (sociale)angsten of stemmingsklachten.

Doel
Binnen de cognitieve gedragstherapie staat het veranderen van de gedachten en het gedrag van het kind of de jongere centraal. Wat iemand denkt en hoe iemand doet bepaalt namelijk voor een groot deel hoe iemand zich voelt, dit geldt voor zowel angst- als stemmingsklachten. Heb je niet helpende gedachten dan zullen deze je belemmeren om te doen wat je wilt of moet doen. Spannende situaties uit de weg gaan (vermijden) zorgt er voor dat de spanning vermindert. Maar op de langere termijn wordt de angst vaak alleen maar groter. Door te oefenen met nieuw gedrag en helpende gedachten kunnen er nieuwe gedrags- en gedachtenpatronen en daardoor andere gevoelens ontstaan.

Werkwijze
Door middel van cognitieve gedragstherapie zal met het kind/ de jongere gewerkt worden aan de negatieve gedachten die ze hebben over zichzelf en/ of anderen. Deze gedachten worden onder de loep genomen, “kloppen ze eigenlijk wel”. Middels oefeningen en huiswerkopdrachten leer je niet-helpende gedachten te vervangen door meer positieve en helpende gedachten. Wij betrekken graag ouders intensief bij de behandeling zodat zij hun kind in de tijd russen twee behandelingen kunnen helpen bij het doorbreken van gedachten- en/ of gedragspatronen. Er moet in de dagelijkse praktijk veel geoefend worden. Want zoals wij zeggen “je leert ook niet fietsen door alleen te praten over een fiets”.

Write Junior (www.writejunior.nl)

Voor wie
De schrijftherapie is geschikt voor getraumatiseerde kinderen en jongeren tussen de 4 en 18 jaar, die kampen met een Posttrauamtische Stressstoornis (PTSS) of een aantal PTSS kenmerken, waardoor ze belemmerd worden in hun functioneren.

Doel
De inzet van Writejunior is het verwerken van eenmalige of meerdere traumatische gebeurtenissen. WRITE junior kan ook gebruikt worden voor:
• Het onthullen van geheimen
• Verwerken van pre-verbaal trauma
• Psycho-educatie over ADHD en ASS

Werkwijze
WRITEjunior schrijftherapie is een behandelmethode waarbij het kind/ de jongere samen met de therapeut zijn verhaal opschrijft. In een aantal sessies wordt niet alleen het trauma en de context daarvan opgeschreven, maar ook wordt gewerkt aan nieuwe manieren om er tegenaan te kijken en er mee om te gaan, zodat het kind/ de jongere na afloop van de therapie weer voort kan met zijn leven.
Het ‘boek’ dat het kind/ de jongere aan het eind van de behandeling over houdt is een belangrijk document om later nog eens te lezen en ook te laten lezen aan mensen die belangrijk zijn voor het kind/ de jongere. Hun erkenning voor wat deze heeft doorgemaakt is een ondersteunend element in de behandeling.

Voor ouders

Psycho-educatie

Voor wie
Psycho-educatie bieden wij aan zowel kinderen, jongeren als ouders als onderdeel van een behandeling- of onderzoekstraject.

Doel
Psycho-educatie is een ander woord voor leren over mentale klachten. Je leert als ouder het gedrag van je kind herkennen en begrijpen. Zo leer je ook wat je daarin zelf anders zou kunnen doen voor je kind. Deze bewustwording is vaak de eerste stap om ander gedrag aan te leren.

Werkwijze
Begrijpen waarom je kind in paniek raakt als er een verandering in de planning plaats vindt of waarom hij het niet voor elkaar krijgt om meerdere instructies te onthouden of uit te voeren, kan voor rust zorgen. Middels psycho-educatie leer je wat er speelt, hoe je ermee om kan gaan en welke behandelvormen bij de klachten passen. De klachten begrijpen is een belangrijk onderdeel van (bijna) elke behandeling, omdat bewustwording nodig is om gedrag aan te passen. Dit geldt zowel voor de kinderen/ jongeren als voor hun ouders. Met name jongere kinderen zijn nog sterk afhankelijk van de steun die zij van hun ouders ontvangen. Steun die goed aansluit bij hun behoeften leveren veel op.

Ouderbegeleiding

Voor wie
Voor ouders van kinderen waarbij een kinderpsychiatrische diagnose wordt vermoed of is vastgesteld.

Doel
Ouderbegeleiding is er voor ouders die vragen hebben rondom de opvoeding en begeleiding van hun kind.

Werkwijze
Tijdens de ouderbegeleidingsgesprekken zijn er een aantal onderwerpen die ter sprake komen; psycho-ecuatie rondom de diagnose van uw kind, oplossingen voor problemen in de opvoeding en tips voor dagelijkse situaties.
Als opvoeder heb je vaak een hoop vaardigheden in huis. Er kan echter onrust of twijfel ontstaan wanneer uw kind niet reageert zoals u had gedacht of gehoopt. Binnen de ouderbegeleiding wordt er stil gestaan bij dat wat uw kind nodig heeft en dat wat u als opvoeder aan vaardigheden hebt en hoe deze eventueel aangevuld kunnen worden. Er wordt gewerkt met onder andere de methodieken Traumasensitief opvoeden, Geef me de 5 en Moedig ouderschap/ Geweldloos verzet.

Lotgenoten bijeenkomsten

Voor wie
Voor ouders van kinderen die bij ons onderzocht zijn en waarbij er een autismespectrumstoornis is vastgesteld.

Doel
Delen van ervaringen, het uitwisselen van tips en adviezen, het vergroten van kennis van autisme en het bieden van onderlinge steun.

Werkwijze
Eens in de 8 weken wordt er vanuit M4care een uitnodiging gestuurd aan alle ouders waarbij er in wisselende samenstelling gebruikt gemaakt wordt van het aanbod om op locatie van M4care bij elkaar te komen. De ene keer wordt er vanuit M4care een bijdrage geleverd aan de inhoud van die ochtend, de andere keer zijn het de ouders zelf die vooral input hebben voor dat wat ze met elkaar willen bespreken.